söndag 10 juli 2016

Himmelsk lökpaj.





För mig har det blivit allt viktigare att dra ner en del på det röda köttet och istället äta mer fisk, skaldjur, kyckling och vegetariskt. Men att lyckas i köket med det vegetariska har inte kommit helt naturligt. Soppor och gratänger är väl aldrig några konstigheter men det finns ju så klart oändligt mycket mer än så att lära sig. Om man som jag är något av en nybörjare när det kommer till vegovärlden är det bra att välja dom säkra korten och vad kan vara enklare än en paj?






Den här pajen har jag gjort ett flertal gånger och den verkligen bara så god. Pajdegen är en gammal LCHF-favorit men man kan såklart välja precis vilken pajdeg man vill. Jag använder alltid samma recept från 56kilo.se;

PAJDEG
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön en kort stund i matberedaren. Blanda ner resterande ingredienser och mixa ihop till en deg. Låt vila 30 minuter i kylen. Tryck ut i en springform, nagga med gaffel och grädda i 175 grader i 8 minuter.


FYLLNING
3-4 skalade gula lökar
agavesirap
4 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl riven prästost
salt och peppar

Löken steker jag försiktigt på låg värme. Efter ca 30 minuter sötar jag med ca en halv tesked agavesirap. När löken är karamelliserad är den klar. Löken lägger man i botten på pajskalet och häller sedan över ost- och äggstanningen. 

Pajen gräddas i 200 grader i ca 25-30 minuter.


Sallad och en riktigt god dressing blir pricken över i:et till den här himmelskt goda lökpajen.



Finaste söndagskvällen till er!



***

1 kommentar:

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails