måndag 9 augusti 2010

Drömmen om Kossa Mu och livet på landet

Först pussar jag dig...

...sen pussar du mig

Nu stirrar vi på dom där två knasbollarna som fotar oss...

Igår tog vi en tur till Qvesarums byggnadsvård i Löberöd för att köpa ett vackert tegelgolv till mitt blomsterhus. På vägen hem passade vi på att köra genom ett av dom finaste naturområdena i Östra Skåne, Fyledalen. Där hittade vi dom här söta vännerna och min längtan att flytta ut på landet ökade ytterligare ett par procent. Jag vill ha kor och får runt husknuten och hönor som pickar på gårdsplanen. Jag vill ha lugnet och tystnaden runt mig. Bara höra naturens ljud. Inga bilar, motorcyklar eller annat väsen.

Kronärtskockor på rad

En flitig humla och rosa lavendeln "Loddon pink"

Naturens skafferi

Livet på landet lär få vänta ytterligare några år ännu och fram tills dess lever vi lantliv i stan i stället. I år provade vi att odla kronärtskocka med gott resultat. Nu står dom där på rad och vajar majestätiskt i trädgården. Tanken var att äta knopparna men samtidigt är dom så vackra där dom står att vi lät bli. Nästa år däremot åker några i kastrullen. Det lär ju vara en riktig delikatess.

Önskar dig en riktig mysig vecka!

Kram Anna


Ps. Nu har jag lagt in receptet på gurkorna i förra inlägget om det är någon som vill prova!

12 kommentarer:

  1. Förstår precis din längtan till landet... Så skulle jag med vilja ha det nån gång i livet, liksom bara hämta frukostäggen runt hörnet... Ja ja, ni har i alla fall fått till er trädgård fint ändå! Sååå fina rosa lavendel, likaså kronärtskockorna.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Nej men harredodingen så gulliga vi är!!! Kor är verkligen goa och ger ett harmonsikt intryck... kronärtskockor är vackra att dekorera med men jag har tyvärr aldrig ätit dem... tack för gurkreceptet, älskar inlag gurka! Mari.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Jag har en liknande dröm som du, om att leva riktigt ute på landet.
    Dit var det tar en stund att åka och var man tror sig ha kört vilse men sedan plötsligt ser lantgården som är ett vackert gammalt hus med vacker natur och ängar omkring sig, där var man alltid och endast hör naturens ljud och där var hästarna samsas med fåren i en och samma hage och hönorna strövar fritt på gården ja det är min dröm det! :)
    Tills drömmen förvekligas får jag göra det bästa av gården vi nu bor på och vara nöjd trots att det inte är drömstället!

    Ha en fin kväll!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder!!
    Tack för receptet på gurkan nu får jag bege mig till torget och köpa gurka på lördag.
    Ha det så gott!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  5. Förstår att du längtar efter livet på landet. Jag mår kass bara jag är i en stad ett par timmar. Men sen är jag uppvuxen med korna inpå knutarna, och vet liksom inget annat...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. jag har samma längtan....vill ha tystnaden!!! kramis semlan

    SvaraRadera
  7. Jag får också landetlängtan när jag träffar på kor (möjlighetena tt ha stora djur är vad jag saknar i villaförrten)

    Men vardagen är ju så mycket annat. Jag pendlade ut till en landsortsbygd under ett år pga arbete där och efter det VET jag att jag INTE vill bo "riktiga landet". Jag avskydde att pendla, -ägna massor av tid varje dag bara till att sitta i en sketen bil. Och jag avskydde ehlt ärligt även de attityder och värderingar som frodades bland ungdomarna där. Aldrig att mina barn ska gå på den skolan!

    Man kan ha hönor som pickar på gårdsplanen och egna grönsaksland utan att bo avsides. Nästa år tänker jag nog även ha en gris.

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder och så fina kronärtskockor du odlat upp - jag hade också låtit skönheterna stå kvar och bara vara fina!! Men visst är det super gott med kronärtskocka :-)

    Ha en bra dag!!

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Heisann Anna!!
    så vakre bilder hos deg....og dette med å bo på landet er jo det gode liv :o)
    Ønsker deg en fin helg :o)

    SvaraRadera
  10. Hej min vän :) hoppas allt är bra med dig. Vilka härliga kor du stött på som pussas så värst. Jag har nominerat dig till en blogg award på min blogg. Så välkommen in för att hämta den. Vet att många redan har fått den , så kan tänka mig att du redan fått den mååånga gånger. Men jag har passat på att skriva en motivering till mina val så det kan ju vara spännande att se.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Vad häftigt att odla egna kronärtskockor.
    Det får man nog prova nästa säsong för det såg maffigt ut på nåt sätt.

    Maidi

    SvaraRadera
  12. Muuuuuuu... idag drömmer jag också om livet på landet...

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails